Nieuwe huisstijl of 'rebranding': hoe pak je dat aan?
- Mirjam van der Sar
- 14 jan
- 4 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 8 apr
Ik deel dat oude visitekaartje nog wel uit, maar het is hoog tijd voor een nieuwe uitstraling!
Onze website voelt niet goed meer, het is niet meer echt ‘ons’. Tijd voor iets nieuws!
Ik heb al uren werk zitten in Canva maar de uitstraling is nog steeds niet echt wat ik in gedachten had. Hoe maak ik een professionele huisstijl?
Door de jaren heen is er een allegaartje ontstaan van mijn communicatiemiddelen. Waar moet ik beginnen om er weer orde en een lijn in te krijgen?
Herken je dit?
Dan ben je toe aan een nieuwe huisstijl waarmee je met trots de boer op kan. Een huisstijl die de doelgroep aanspreekt en waar jij jouw of jullie belangrijkste waarden in herkent.
In dit blog lees je hoe je in 7 stappen een goed doordachte en professionele huisstijl maakt.
Stap 1: Geef woorden aan de merkidentiteit
Voordat je begint met ontwerpen van de visuele elementen (de buitenkant) helpt het om eerst na te denken over wat je wil uitstralen (de binnenkant). Stel jezelf en je team de volgende vragen:
Wat is de missie en visie van het merk?
Wie is de doelgroep?
De merkbelofte: welk probleem los je op voor je doelgroep?
Wat zijn de kernwaarden van het merk? Hoe wil je dat het merk overkomt (bijvoorbeeld speels, duurzaam, innovatief)?
Stap 2: Kies een kleurenpalet
Kleur speelt een belangrijke rol in de uitstraling van je huisstijl. Welke emoties of sfeer wil je oproepen bij de doelgroep? Denk even terug aan de woorden die je bij stap 1 gebruikt hebt om je merk te duiden en kies kleuren die hierbij passen. Als basis kan je deze indeling van kleuren gebruiken:
Primaire kleuren: Dit zijn de hoofdkleuren die het meest gebruikt worden en het meeste opvallen.
Secundaire kleuren: Deze kleuren vullen de primaire kleuren aan en bieden meer flexibiliteit in ontwerpen.
Neutrale kleuren: Zoals zwart, wit, grijs of beige, die vaak voor tekst en achtergrond worden gebruikt.
Stap 3: Ontwerp het logo
Het logo van je merk is het belangrijkste herkenningspunt voor de doelgroep. Het helpt als het logo eenvoudig, herkenbaar en tijdloos is. Deze vragen helpen bij het maken van een logo:
· Wil je een beeldmerk (zoals Apple) of een letterlogo (bijvoorbeeld Google)? Of een combinatie? Dit laatste geeft je de mogelijkheid om zowel het beeldmerk en je naam te gebruiken als alleen het beeldmerk.
· Is het schaalbaar? Kan je logo ook nog herkennen als je het op iets kleins, als een pen, afdrukt?
· Op welke achtergronden wil je het logo gebruiken? Het is handig om verschillende varianten van het logo te hebben voor het gebruik op een witte of gekleurde achtergrond. Je kan ook vastleggen of en hoe het logo op een foto gebruikt mag worden (zie stap 6).
Stap 4: Kies de typografie
De typografie (lettertypes) die je kiest, versterkt de uitstraling van je merk. Kies lettertypen die leesbaar zijn en goed bij elkaar passen. Er zijn verschillende soorten lettertypes:
Serif: komt meer traditioneel of elegant over. Geschikt voor luxe merken of organisaties met een lange geschiedenis.
Sans-serif: oogt minimalistisch, helder en modern. Vaak gebruikt voor technologiebedrijven of merken die een frisse uitstraling willen.
Script of handgeschreven: Kan een persoonlijke en creatieve uitstraling geven.
Zorg voor een hiërarchie in de typografie: kies bijvoorbeeld een lettertype voor koppen, een ander voor bodytekst en misschien een speciaal lettertype voor calls to action of quotes.
Stap 5: Maak gebruik van beeld en grafische elementen
Met beelden, vormen en iconen kan je je huisstijl verder aankleden. Zorg dat je een deze drie onderdelen verzameld:
Fotografie: een goede set foto’s zijn heel handig om te gebruiken in allerlei uitingen van je merk. Zorg ervoor dat je doelgroep zichzelf en de belangrijkste waarden van je merkt terugziet in de foto’s.
Illustraties: ook illustraties zeggen meer dan woorden! Het maakt je boodschap aansprekend en begrijpelijk. Een set illustraties in dezelfde stijl, helpt je doelgroep jouw merk te herkennen.
Iconen: Eenvoudige iconen kan je goed gebruiken in je digitale communicatie of om je doelgroep snel te laten begrijpen waar het over gaat. Er zijn veel standaard sets van iconen beschikbaar online. De investering zeker waard!
Stap 6: Maak huisstijlrichtlijnen
Nu je alles hebt verzameld, kan je alle elementen vastleggen in een huisstijlgids. Bepaal hiern de richtlijnen hoe je deze elementen gebruikt. Dat is één keer goed uitdenken, waarna je nooit meer het wiel opnieuw hoeft uit te vinden!
Logo gebruik: Waar en hoe het logo geplaatst mag worden, welke ruimte er rondom het logo moet blijven.
Kleurgebruik: Specifieke kleurcodes (bijvoorbeeld Pantone, HEX, CMYK) en hoe ze toegepast moeten worden.
Typografie: Welke lettertypes moeten worden gebruikt en in welke context (bijvoorbeeld titels, tekst, knoppen).
Afbeeldingen en iconen: Hoe en wanneer afbeeldingen en iconen gebruikt mogen worden.
Stap 7: Pas de huisstijl toe op je marketing- en communicatiemiddelen
Nu is het tijd om de huisstijl toe te passen op je website, social media (banners, profielfoto’s, posts etc.) en drukwerk (visitekaartjes, posters, folders etc.). Gebruik de vormen, kleuren, iconen en typografie. Zo ben je herkenbaar in al je uitingen. Dat geeft je doelgroep duidelijkheid en gemak waardoor ze open staan voor de boodschap en je merk kunnen onthouden.
Gebruik je herhalende uitingen? Denk aan een event dat met regelmaat wordt georganiseerd of een informatieposter voor je medewerkers? Maak dan een sjabloon voor bijvoorbeeld de flyer, en gebruik die als basis. Dat maakt het ontwerpen een stuk makkelijker!
Het ontwikkelen van een huisstijl begint bij het begrijpen van je merkidentiteit en eindigt bij het consistent toepassen op de marketing- en communicatiemiddelen. Het kan even duren om alles zorgvuldig samen te stellen. Maar als het eenmaal staat, scheelt het je tijd en levert het je aandacht van de doelgroep op!
Ben je toe aan een huisstijl waarmee je trots de boer op kan, maar besteed je het liever uit? Check dan deze pagina voor de mogelijkheden en ga ervoor!