top of page
  • LinkedIn
Zoeken

Beken kleur en ontwikkel je merkidentiteit

Bijgewerkt op: 28 mrt

Ga jij altijd voor dat ene gezellige koffiemerk X en kies je het liefst voor schoenen van ‘just do it’ merk Y? Ik denk graag dat ik zelf geen merkvast type ben. Maar toch word ik blij van die verpakkingsvrije supermarkt en van de handzeep in die hippe gerecyclede flessen. Ik herken me in hun visie op een betere wereld en identificeer me maar al te graag met hun waarden en uitstraling. Toch wel gevoelig voor merken dus… Het mooie is: dat zijn de meeste mensen en dus ook jouw doelgroep! En daar kan je slim op aanhaken. Lees hieronder hoe je dat kan doen door middel van merkwaarden en archetypen.


Wat houdt een merkidentiteit eigenlijk in?

Om te beginnen is het goed om helder te hebben wat een merkidentiteit is. Een merk is meer dan alle de naam en het logo van je bedrijf. Het omvat alle uitingen van je bedrijf waaraan je doelgroep je bedrijf kan herkennen. In dit artikel lees je dat een merk in de basis uit vier onderdelen bestaat: de klantbelofte, kernwaarden, tone of voice en tot slot de visuele identiteit. Als je deze onderdelen invult, heb je al een stevige basis voor je merkidentiteit. Een methode om verdere invulling te geven aan je merkidentiteit is het model van de archetypes van Carl Gustav Jung. Leer hieronder meer over dit inspirerende model.

 

Het archetype model geeft richting

Het model van archetypes bestaat uit 12 verschillende karakters die ieder mens onbewust herkent omdat ze ook in (oeroude) verhalen voor komen. Wanneer je het archetype ontdekt die het beste past bij jouw merk dan kan je de herkenbare eigenschappen van dat karakter nog meer gaan inzetten. Dit zorgt ervoor dat de doelgroep je merk herkent en begrijpt. Bijvoorbeeld door een passende schrijfstijl te gebruiken of door een kleurenpalet te kiezen met precies de juiste uitstraling. Kort gezegd is het is een handige kapstok om de vier onderdelen van je merk aan op te hangen én je kan het gebruiken als kompas voor ál je merkuitingen.

 

In het plaatje hieronder kun je zien welke 12 archetypen er zijn. Wil je weten welk archetype bij jouw bedrijf past? In mijn merkworkshop ontdek je onder andere de belangrijkste waarden van je merk en het onderliggende archetype. Dat geeft jou richting in de grote en kleine keuzes, elke dag. En het is dé perfecte input om een huisstijl te ontwerpen dat precies past bij wat jij wil uitstralen.




 
 

Laten we samenwerken!

info@gomounty.nl

06 57584970

Algemene voorwaarden

Privacy- en cookieverklaring

Wil je een berichtje achterlaten? Dat kan hier!

© 2035 by George Lambert. Powered and secured by Wix

bottom of page